Πέμπτη, 9 Δεκεμβρίου 2010

τα ελάσσονα Χριστούγεννα

στον haris με αφορμή το σχόλιό του στο ποστ "Τα Χριστούγεννα του Αρχαγγέλου"

Φαίνεται ότι για τους ιταλούς μπαρόκ συνθέτες στην ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων ταιριάζει ο ελάσσων τρόπος. Ο μείζων συνθέτης Αρκάντζελο Κορέλι (1653-1713) γράφει το Χριστουγεννιάτικο κοντσέρτο του σε σολ ελάσσονα. Την επιλογή του Κορέλι την ακολουθούν και οι ελάσσονες ιταλοί συνθέτες του μπαρόκ, ο Τορέλι και ο Λοκατέλι, δεινοί  βιολονίστες.

Ο Τζουζέπε Τορέλι (1658-1709) γράφει το Χριστουγεννιάτικο κοντσέρτο του σε σολ ελάσσονα επίσης. Μικρότερο σε διάρκεια από του Κορέλι, σε τρία μέρη, εκ των οποίων το πρώτο απαρτίζεται από δύο υποενότητες:

Giuseppe Torelli
Concerto per il Santissimo Natale

1.Grave/Vivace
2.Largo
3.Vivace

Vienna Philarmonic Women's Orchestra
διεύθυνση: Izabella Shareyko


Το "Women's" έχει τη βαρύτητά του, αν αναλογιστούμε ότι η Φιλαρμονική της Βιέννης που ιδρύθηκε το 1842, ήταν επανδρωμένη (κυριολεκτικά) μόνο από άνδρες μουσικούς, ως την δεκαετία του 1980, αφ' ότου οι πρώτες γυναίκες άρχισαν δειλά-δειλά να γίνονται μέλη της, αν και μέχρι το 1997 δεν είχαν το προνόμιο της μονιμότητας. Η Vienna Philarmonic Women's Orchestra, ίσως ως έμπρακτη χιουμοριστική διαμαρτυρία,  προσπαθεί να αντισταθμίσει (αλλά και να υπενθυμίζει) τον αποκλεισμό των γυναικών από την παλαιά ανδροκρατούμενη Φιλαρμονική της Βιέννης. Υπάρχει άραγε άνδρικός και γυναικείος ήχος;



οπωσδήποτε, αυτή η εκτέλεση που προτείνει ο haris, είναι και της δικής μου προτίμησης ... αλλά τα έχουμε ξαναπεί .... Βίντεο - Ήχος: 1-0.

Ο νεώτερος Πιέτρο Λοκατέλι (1695 - 1764), μαθητής του Κορέλι, ακολουθεί τον δάσκαλο στην επιλογή του ελάσσονα τρόπου, αλλά διαλέγει την Φα ελάσσονα. Γράφει και αυτός το Χριστουγεννιάτικο κοντσέρτο του σε φόρμα σονάτας da chiesa (σονάτα εκκλησιαστικής μουσικής, τυπικά σε 4 μέρη, όπου εναλλάσσονται αργές με γρήγορες fugal κινήσεις).  Ο Λοκατέλι συνθέτει το έργο αυτό σε 5 διακριτά μέρη, όπου μετά το τελευταίο 5o φέρνει ως επίμετρο ένα 6ο μέρος pastorale - αξίζει να θυμηθούμε αντίστοιχα ότι ο δάσκαλος Κορέλι στο 4ο και τελευταίο μέρος του Χριστουγεννιάτικου κοντσέρτου του έχει συμπεριλάβει 3 υποενότητες, ανεβάζοντας τα 4 τυπικά μέρη του κοντσέρτου τύπου da chiesa σε 6. Εδώ μια πληρέστερη ανάλυση.

Pietro Locatelli
Concerto a cinque, Op. 1 No. 8

1. Largo - Grave
2. Vivace
3. Grave
4. Largo andande
5. Andande
6. Pastorale - Largo andande

Freiburger Barockorchester
Gottfried von der Goltz

το ακούτε κλικάρωντας κλικάροντας σε αυτήν εδώ την playlist

5 σχόλια:

haris είπε...

Υπάρχει μία καταπληκτική εκτέλεση στο christmas concerto του Giuseppe Torelli και έχει ηχογραφηθεί από την φιλαρμονικη ορχηστρα του βερολίνου με τον ΗΕRBERT VON KARAJAN..To συγκεκριμένο cd ονομάζεται christmas adagio από την deutsche grammophon...(πριν απο λίγο είδα ότι τελικά υπάρχει στη συλλογή μου)

haris είπε...

και ευχαριστώ πολύ για το post...

Ανώνυμος είπε...

Κλικάροντας, ανορθόγραφε :))

Ανώνυμος είπε...

Κλικάροντας, ανορθόγραφε :))

george hatzimichelakis είπε...

@ HARIS ο Κάραγιαν είχε ένα πολύ ευρύ ρεπερτόριο και η δισκογραφία του ήταν ευρύτατη, ωστόσο για το Μπαρόκ, μετά τον Λέονχαρντ και τον Χάρντονκουρτ οι εκτελέσεις του μου μοιάζουν μάλλον χειρονομίες παρά αποκαλύψεις.

@ ανώνυμος:
και με ο και με ω το λιήνκ δουλαίβη:))-ευχαριστώ για την παρατήρηση, το αφήνω έτσι για να έχει σημασία στο διηνεκές και το σχόλιο.. :))

οι δημοφιλέστερες αναρτήσεις του ιστολογίου