Βαβυλωνιακή απεικόνιση δύο σαντουριστών |
λεπτομέρεια από μεσαιωνική περσική απεικόνιση ορχήστρας του Παλατιού |
Ονοματολογικά: Το όνομα σαντούρ (santūr, santour, santoor, περσικά: سنتور) απαντάται για πρώτη φορά στην αρχαία περσική ποίηση. Μέχρι σήμερα δεν έχει διακριβωθεί η σημασία της λέξης, απλώς είναι βέβαιος ο συσχετισμός της με το συγκεκριμένης μορφής όργανο.
Η τεράστια διάδοση του οργάνου στις παραδόσεις πολλών χωρών έχει εμπλουτίσει την ονοματολογία που το προσδιορίζει, καθώς επίσης έχει χαρίσει μεγάλη ποικιλία στις μορφές του, στη βάση πάντα της αρχετυπικής τραπεζοειδούς. Στον παρακάτω πίνακα παρατίθενται με αλφαβητική σειρά ανά χώρα και γλώσσα οι διάφορες ονομασίες για το σαντούρι.
Austria – Hackbrett
|
Iraq – santur
|
Russia – цимбалы tsimbaly, Дульцимер (dultsimer)
|
Belarus – Цымбалы (tsymbaly)
|
Ireland – tiompan
|
Serbia – цимбал (tsimbal)
|
Belgium – Hakkebord
|
Italy – salterio
|
Slovakia – cimbal
|
Brazil – saltério
|
Korea – yanggeum 양금
|
Slovenia – cimbale, oprekelj
|
Cambodia – khim
|
Laos – khim
|
Spain (and Spanish-speaking countries) –
salterio, dulcémele
|
China – 扬琴 (yangqin)
|
Latgalia (Latvia) – cymbala
|
Sweden – hackbräde, hammarharpa
|
Croatian – cimbal, cimbale
|
Latvia – cimbole
|
Switzerland – Hackbrett
|
Czech Republic – cimbál
|
Lithuania – cimbalai, cimbolai
|
Thailand – khim
|
Denmark – hakkebræt
|
Mexico - salterio
|
Turkey – santur
|
France – tympanon
|
Mongolia joochin
|
Ukraine – Цимбали tsymbaly
|
Germany – Hackbrett
|
Netherlands – hakkebord
|
United Kingdom – hammered dulcimer
|
Greece – σαντούρι
|
Norway - hakkebrett
|
United States – hammered dulcimer
|
Hungary – cimbalom
|
Poland – cymbały
|
Uzbekistan – chang
|
India – santoor
|
Portugal – saltério
|
Vietnam – đàn tam thập lục
|
Iran – santur
|
Romania – ţambal
|
Yiddish – tsimbl
|
πέρσικο σαντούρι |
ούγγρικο τσίμπαλομ |
Για παράδειγμα, το περσικό σαντούρι είναι ιδιαίτερα μικρού σχήματος, παίζεται με λεπτεπίλεπτες ξύλινες μπαγκέτες (με προαιρετική μια περιέλιξη στα άκρα τους από βαμβάκι και χαλαρή κλωστή), έχει κινητούς καβαλάρηδες που στηρίζουν τις χορδές έτσι ώστε μια επιθυμητή νότα να κουρδίζεται με μετακίνηση του καβαλάρη, και αποδίδει 7φθογγες κλίμακες σε μία έκταση από 3 οκτάβες (βάση το Fa3).
Ενώ το ουγγρικό τσίμπαλομ είναι μεγάλου μεγέθους, σταθερής βάσης, με πεντάλ που στομώνουν ή απελευθερώνουν τις χορδές, αναλόγως κλείνοντας και ανοίγοντας-διατηρώντας τον ήχο, παίζεται με μακριές ξύλινες μπαγκέτες που στην άκρη τους έχουν περιέλιξη από βαμβάκι τυλιγμένο σφιχτά με κλωστή, είναι χρωματικό και έχει έκταση 4 οκτάβες συν μία 3η μεγάλη, ξεκινώντας από το Do2.
παραδοσιακό λευκορώσικο σαντούρι |
Το όργανο έχει ποικίλες μορφές ανάλογα με τις περιοχές της Λευκορωσίας, και στις διάφορες παλαιές παραδοσιακές μορφές του ο αριθμός των φθόγγων που παράγει ποικίλει από 12 έως 24. Επίσης, η διάδοσή του μέσα στο ακαδημαϊκό πλαίσιο μουσικής εκπαίδευσης, εκτός από την όξυνση της τεχνικής του, την διεύρυνση του ρεπερτορίου του πέραν των ορίων της παραδοσιακής μουσικής προς την κλασική και την σύγχρονη (με μεταγραφές κλασικών έργων και με πρωτότυπα σύγχρονα έργα), οδήγησε ακόμη και στη δημιουργία μιας οικογένειας οργάνων διαφορετικού μεγέθους και έκτασης (alto, tenoro, basso).
Η κορυφαία λευκορωσίδα σολίστ Αγγελίνα Τκάτσεβα με σύγχρονο τσίμπελ ορχήστρας |
Από τους σπουδαίους Λευκορώσους σύγχρονους συνθέτες που έχουν γράψει σημαντικά έργα για τσίμπελ αναφέρουμε τους: Ντιμίτρι Σμόλσκι, Βίκτορ Βόϊτικ, Βίκτορ Κοπυτσκό, Βιετσισλάβ Κουσνιετσόφ, Γενάντι Γερματσένκοφ, Βλαντίμιρ Κουριάν. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι κάθε λευκορώσος συνθέτης έχει γράψει ένα μικρό ή μεγάλο αριθμό έργων για τσίμπελ. Επίσης, μία πληθώρα λευκορώσων παλαιών και νέων ερμηνευτών, με ακαδημαϊκές σπουδές, υπηρετεί την συνεχώς διευρυνόμενη φιλολογία του οργάνου.
Στην Ελλάδα, η παρουσία και η δραστηριοποίηση της Αγγελίνας Τκάτσεβα, ώθησε αρκετούς συνθέτες, όπως οι Θόδωρος Αντωνίου, Βασίλης Τενίδης, Νίκος Τάτσης, Γιώργος Λεωτσάκος, Μιχάλης Χριστοδουλίδης, Γιώργος Κουμεντάκης, Γιώργος Χατζημιχελάκης, Παναγιώτης Λυκούδης, να γράψουν έργα είτε για σόλο τσίμπελ είτε για τσίμπελ και διάφορα σύνολα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου